Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τα gratifies που λένε την αλήθεια


Ανέκαθεν αναρωτιόμουν για την ιστορία που κρύβει κάθε grafity που έβλεπα. Τι σόι ανθρώπους να συνδέει πίσω του. Και τι τους εμποδίζει από το να το πουν κατά πρόσωπο ο ένας στον άλλον. Ποια συναισθήματα των πρωταγωνιστών καταπίνουν οι λέξεις της φράσης που αναγράφεται. Ποια συναισθήματα. Και ποιες στιγμές τους.

Σε ποιο σημείο άραγε, της ιστορίας τους συναντιόμαστε εμείς οι αναγνώστες όταν το βλέπουμε γραμμένο σε κάποιο τοίχο ή μαρκίζα ή πινακίδα ή κτίριο. Και τι συμβαίνει παράλληλα στη δική μας ιστορία; Γιατί με κάποια από αυτά ταυτιζόμαστε ή άλλα δεν μας αγγίζουν; Ποιες αναμνήσεις μας ξυπνούν, και ποιες κοιμίζουν. Και γιατί εμείς βρεθήκαμε, τυχαία εκείνη τη στιγμή, σε εκείνο το σοκάκι. Πώς μας επέλεξε η μοίρα ώστε να το διαβάσουμε. Μας επέλεξε ή την επιλέξαμε;

Έπαψα να είμαι ρομαντική γιατί μου πλήγωνε την αξιοπρέπεια. Εντάξει, ακούγομαι μελό πιο πάνω, αλλά όλοι το κάνουμε λίγο ή πολύ. Τροφή στις ανεπάρκειες και τις αναξιότητές μας. Κάπως πρέπει να ποτίσουμε και τις πεποιθήσεις μας. Που δεν κρατήσαμε μια σχέση, που προδώσαμε μια φιλία, που έκαναν άλλοι λάθη και τα πληρώσαμε εμείς, που γυρνάμε στα ίδια ή κάνουμε πως δεν συνέβησαν όσα μας πόνεσαν, που δεν μας έδωσαν συγχώρεση ή που δεν συγχωρέσαμε εμείς.

Κάθε grafity λέει την αλήθεια αυτού που το έγραψε. Εσύ, θα σηκωνόσουν από την απελπισία των συναισθημάτων σου, να αγοράσεις σπρέι και να γυρνάς τα στενά να βρεις ένα τοίχο για να πεις κάτι που θα ήθελες να πεις σε κάποιον;

Ούτε εγώ. Θα σκεφτόμουν τον τοίχο και αυτόν που τον έχει στην ιδιοκτησία του. Επίσης, θα βαριόμουν. Η βαρεμάρα θα ήταν δικαιολογία, η αλήθεια θα ήταν ότι, δεν έχω τα κότσια. Το θάρρος ή το θράσος, όπως θες πες το.

Σκέψου την προσπάθεια που έκανε ο άνθρωπος που το έγραψε ή το σχεδίασε για να μεταφέρει αυτό που δεν ακουγόταν διαφορετικά. Δεν μπορεί από το να μην είναι αλήθεια. Δεν μπορεί από το να μην περιέχει τις σκέψεις και τα συναισθήματα του.

Γύρω στα 25 χρόνια μου, θα σκεφτόμουν ότι κάτι αναρχικοί ανήλικοι θέλουν να δείξουν τον τσαμπουκά και την πυγμή τους στο πολιτικό ή κοινωνικό γίγνεσθαι ή την κτητική αγάπη τους σε κάποιο νεαρό ή νεαρή και που ο παρορμητισμός τους, δεν τους αφήνει άλλη επιλογή από την επαναστατική καταστροφή κάποιου τοίχου. Θα με βόλευε αυτή η ερμηνεία που θα έδινα γιατί είχα πια ενηλικιωθεί, είχα πια γίνει νέα εργαζόμενη και ενεργός πολίτης. –Θα ξεράσω. Γιατί αν καταλάβαινα την κοινωνία την οποία υπηρετώ, τους ανθρώπους που ψηφίζω και τους ηγέτες σε κάθε βαθμίδα που συνάντησα, καλύτερα να ήμουν ο αναρχικός έφηβος που έκραζα. Αυτός έχει τουλάχιστον την οπτική να καταλάβει το αδιέξοδο πριν το βιώσει.

Στα 30 και κάτι, ξεκίνησα να ακούω τα grafities που διάβαζα. Ναι, να τα ακούω. Να ακούω τι είχαν πραγματικά είχαν να πουν, το μήνυμα που μετέφεραν και τα αισθήματα του δημιουργού τους. Την απελπισία, το αδιέξοδο, την ένταση της αγάπης, τον πόνο της προδοσίας, την αγανάκτηση, τις ανάγκες, τα θέλω, τα όχι και τα ναι του δημιουργού.

Ώσπου πριν μερικούς μήνες, ενώ οδηγούσα σε ένα χωριό έξω από δω, είδα το απόλυτο grafity «Παντρέψου με».

Δεν ήταν δική μου πρόταση γάμου προφανώς, εμφανώς και ευτυχώς, αλλά μου γκρέμισε κάθε προηγούμενη πεποίθηση περί αναρχικών εφήβων. Όσα grafity κι αν φωτογράφιζα για να κρατήσω στο αρχείο μου, ώστε να τιμώ αυτούς που τόλμησαν, αυτό, ήταν το απόλυτο. Γιατί, αναζητώντας τη ρίζα του -όπως θα έκανε κάθε περίεργος που σέβεται τον εαυτό του- ανακάλυψα ότι το έγραψε ένας ενήλικας με καλή δουλειά και υπόληψη, σε μια αγάπη που δεν μπορούσε να πλησιάσει, δηλώνοντας έτσι την έναρξη αυτού που θα έλεγαν στην Κρήτη, βεντέτα, χωρίς να κωλώσει στις συνέπειες.

Είμαι σίγουρη ότι κάποιοι σκέφτονται «Καλά ως ενήλικας, δεν βρήκε άλλο τρόπο να το κάνει» ή «Αυτά είναι τρέλες και δεν συμβαίνουν στην πραγματικότητα» ή «Είναι ηλίθιος» ή «Είναι κάτι σοβαρό για να το ζητήσεις από ένα grafity» ή θα γελάσουν περιπαιχτικά για την πράξη του.

Ευτυχώς που είμαστε κι εμείς που ζηλέψαμε λίγο για τα κότσια του. Γιατί αν έχεις τα πιο πάνω, καλή δουλειά και υπόληψη, ιδιόκτητο σπίτι, πλούσιο κοινωνικό περιβάλλον και αναγνώριση, είναι μεγάλη η δύναμη που χρειάζεται να συνειδητοποιήσεις ότι, παρόλο που τα έχεις, αυτό που σου λείπει, είναι η αγάπη.

Δεν περιγράφω άλλο.



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η τελευταία παρτίδα

Σου χρωστώ ένα «ευχαριστώ» για την καλύτερη παρτίδα που παίξαμε μαζί, τη δική μας. Ούτε κρυμμένα φύλλα, ούτε κομπάρσοι, ούτε δόλια μέσα. Καθαρό παιχνίδι, ντόμπρο και με διαφάνεια.

Πώς να αλλάξεις τον σύντροφο σου

  Η υγιής εκδοχή μιας σχέσης οδηγεί τα μέλη της στο να γίνονται και τα δύο, καλύτεροι άνθρωποι .  Τι σημαίνει όμως, «γίνεται ο άλλος καλύτερος άνθρωπος» και με βάση ποιανού τις προσδοκίες; Όλοι γνωρίζουμε σχέσεις που τις χαρακτηρίζει η μιζέρια, η δυστυχία κι ο μόνιμος συμβιβασμός, σε μια κοινή ζωή που κανένας από τους δύο δεν θα ήθελε πραγματικά. Επίσης, συναντάμε σχέσεις στις οποίες ο ένας εξελίσσεται θετικά σε διάφορους τομείς της ζωής του -συμπεριλαμβανομένης και της συντροφικότητας- και ο άλλος πιθανόν να μην έχει αυτή τη νοοτροπία ανάπτυξης, με αποτέλεσμα να δημιουργείται ένα χάσμα μεταξύ των δύο μελών –το οποίο θα ήταν ευτύχημα αν κάποιος αντιλαμβανόταν και τελικά γεφύρωνε ή έκοβε. Δεν κάνουμε λόγο για αλλαγή της προσωπικότητας του άλλου, των αξιών του, των στόχων του ή των σκοπών της ζωής του, που τον κάνουν να έχει μια υγιή καθημερινότητα. Ούτε για τις συνήθειες που τον πάνε στην πρόοδο μιλάμε, ούτε για το περιβάλλον όπως είναι οι φίλοι του ﮲ ούτε καν για τις ατέλ...

Οι άνθρωποι που συναντάς στις διακοπές

  Εκείνοι που ακόμα κι αν δεν ξανασυναντήσεις ποτέ, έχουν ήδη προσθέσει με τη συμπεριφορά τους ένα όμορφα θετικό κομμάτι στις αναμνήσεις των διακοπών σου. Μπορεί να είναι η κοπέλα στη ρεσεψιόν του ξενοδοχείου, ο σερβιτόρος στην ταβέρνα που επισκέφθηκες, η πωλήτρια σε ένα κατάστημα, ο πλανώδιος με τα μπαλόνια, ο τύπος στο περίπτερο που πήρες καπνό ή ο ψαράς με το καλημέρα και το πλατύ χαμόγελο. Σε μια πρόσφατη συζήτηση που είχα, όταν ρώτησα το συνομιλητή πώς πέρασε στις διακοπές απάντησε «Τέλεια! Το προσωπικό εκεί ήταν πολύ φιλικό και φιλόξενο. Με εξέπληξαν. Ήταν πολύ καλοί και με τον γιο μου» . Δεν μου ανέφερε πώς του φάνηκε η χώρα, ποιους αρχαιολογικούς λόγους επισκέφτηκαν, σε ποια μουσεία πήγαν ή τι δραστηριότητες έκαναν εκεί. Μόνο το συναίσθημα που ένιωσε από τους ανθρώπους του καταλύματος. Κανένας από αυτούς τους ανθρώπους του καταλύματος δεν ξέρει πραγματικά πόσο τον επηρέασε. Όμως, το έκανε. Όχι με κόπο ή με σκοπό, απλώς το έκανε με μια απλή χειρονομία, με ένα βλέμμα που δή...