Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Hand-made happiness


«Μπορείτε να κοιτάξετε σε αυτό το σταντ. Είναι πιο οικονομικά». Μου φάνηκε άσκοπη η τοποθέτηση της πωλήτριας, η οποία με πλησίασε με εμφανή ανιδεότητα –δεν ξέρω καν αν υπάρχει αυτή η λέξη αλλά τέλος πάντων έμοιαζε ανίδεη- για να μου υποδείξει το σωστό ράφι από το οποίο νόμιζε θα με ενδιέφερε να ψωνίσω. Κρατούσα ήδη ένα ζευγάρι σκουλαρίκια από εκείνα που φοράνε οι αραπίνες μαύρες ερωτιάρες και τα οποία είναι το μοναδικό στυλ που μπορεί να διακρίνεται μέσα στα θαμνώδη, ακανόνιστα, ασυνάρτητα μαλλιά μου.

«Είναι ακριβά γιατί είναι χειροποίητα» -πάλι πετάχτηκε χωρίς να τη ρωτήσω.
«Μα καλά, ποιος σου είπε ότι δεν θέλω χειροποίητα και ποιος σου είπε ότι με ενδιαφέρει το σταντ με τα προπαρασκευασμένα». Σκέφτηκα αλλά δεν το είπα εγώ, το είπε το βλέμμα μου.

Όλα σήμερα έχουν κόστος. Και δεν φτάνει μόνο αυτό, αυξάνεται κιόλας. Σπίτι θες, αυτοκίνητο, εκπαίδευση, γάμο, βάφτιση, βόλτα στο αυτοκίνητο (τη βενζίνη που τη βάζεις), καφέ, κοινωνικές σχέσεις, υγεία, φτάρνισμα (πήγαινε γιατρό), πονοκέφαλο (rapid με κόστος), διαζύγιο (πλήρωσε δικηγόρο), όλα σου λέω κοστολογούνται. Όπως κάθε πράγμα έχει ένα κόστος, είχαν και τα χειροποίητα σκουλαρίκια που μου άρεσαν. 

Αλλά να σου πω τι δεν έχει κόστος; Το συναίσθημα όταν τα φοράω. Η αυτοπεποίθηση. Το ότι νιώθω όμορφη δεν έχει κόστος, κυρία πωλήτρια.

Κανένα συναίσθημα δεν έχει κόστος. Είναι δωρεάν και υπέροχο. Αλλά, αλήθεια τώρα, αφού είναι δωρεάν, γιατί δεν τα προτιμούμε πιο συχνά τα ωραία συναισθήματα; Γιατί δεν τα προκαλούμε στους εαυτούς μας καθημερινά; Για ποιο λόγο, επιλέγουμε όσα έχουν κόστος αλλά όχι εκείνα τα free που μας θυμίζουν τους λόγους που λεγόμαστε άνθρωποι;

Θα σου πω, γιατί νομίζω πως ξέρω. Για δύο λόγους:

Α. Επειδή τα free συνήθως τα υποτιμούμε. Έχουμε την εντύπωση πως δεν αξίζουν. Όχι γιατί ευθυνόμαστε γι’ αυτό αλλά γιατί, μάθαμε, ότι όλα για να τα αποκτήσουμε και για να τα απολαύσουμε, έχουν ένα τίμημα. Ακόμα κι αν μας χαρίσουν το δωρεάν, δεν το αξιοποιούμε. Το πήραμε γιατί, οκ, ήταν δωρεάν. Όπως τα ημερολόγια που μοιράζουν οι εταιρείες στο τέλος του χρόνου, όπως τα δείγματα μακιγιάζ που συσσωρεύουν οι γυναίκες από τις εταιρείες καλλυντικών, όπως τα καπελάκια για τον ήλιο που μοιράζει μια φιλανθρωπική οργάνωση. Όλα μπαίνουν στο ντουλαπάκι που ανοίγει μόνο σε μετακομίσεις για να μας θυμίσει ότι δεν υπήρχε κανένας λόγος που φυλάγαμε ό,τι φυλάγαμε. –Κάπου εκεί μέσα είναι καταχωνιασμένα και τα free συναισθήματά μας.

Β. Επειδή προσπαθούμε να νιώσουμε την ευτυχία και την πληρότητα σε έναν καλό βαθμό στις εξετάσεις -που θα είναι καλύτερος από του διπλανού μας, σε μια καλή δουλειά, και μετά σε μια άλλη καλύτερη με μακροσκελή τίτλο και εισόδημα, μετά στην αναπαραγωγή του είδους πιο νωρίς από τον συμφοιτητή μας στο σχολείο, και ούτω καθεξής μπαίνουμε στο κυνήγι για την ευτυχία, όπως ο σκύλος κυνηγά να φτάσει την ουρά του ενώ είναι δική του, όπως το χάμστερ τρέχει στον τροχό ενώ είναι κύκλος που δεν καταλήγει πουθενά.

Χάνουμε το νόημα της ευτυχίας ακριβώς επειδή το βρίσκουμε! Επειδή θέτουμε όλο και ψηλότερους στόχους και επιδιώξεις για να μας ξαναβάλουμε στο παιχνίδι του κυνηγητού για την ευτυχία. Και ξεχνάμε αυτό που είπαμε «θα είμαι ευτυχισμένος, όταν αποκτήσω αυτή τη δουλειά, αυτή τη γυναίκα, αυτό τον στόχο». Ε τότε, γιατί δεν ήσουν λίγο καιρό μετά που τον απέκτησες;

Ακούστε τι μου είπαν κάποιοι: «Ευτυχία για μένα είναι η μυρωδιά του καφέ το πρωί. Η αγκαλιά του παιδιού μου όταν επιστρέφω απ’ τη δουλειά. Ευτυχία για μένα είναι το μοίρασμα των γεγονότων της εβδομάδας μου με τον κολλητό μου και μια μπίρα. Ευτυχία είναι να τον βλέπω να σχηματίζει ρυτίδες στα μάτια όταν γελά. Ευτυχία, είναι να προσφέρω σε κάποιον άγνωστον, το αίμα μου. Ευτυχία είναι να μου δείχνει το αφεντικό μου ότι με εμπιστεύεται. Ευτυχία είναι να κοιμάμαι με χαμόγελο το βράδυ γιατί βοήθησα κάποιον που το χρειαζόταν. Ευτυχία είναι να είμαι παρόν σε ό,τι ζω».

Αφού μιλάμε για κόστος, πώς θα κοστολογούσες τη ζωή σου; Πόσα αξίζεις; Την ευτυχία σου; Πόσο αξίζει κι αυτή; Μπορεί να είναι χειροποίητη η ευτυχία σου, σαν τα σκουλαρίκια μου; Να τη φτιάχνεις με τα χρώματα που αγαπάς, να βάζεις ρουμπίνια και πολύτιμους λίθους, να κρεμάς χάντρες πάνω σε μαργαριτάρια και χρωματιστούς κρίκους μεταξύ των συνδέσεων; Και να υπογράφεις από κάτω «Hand-made happiness by me».

Κι αν σου έλεγα ότι αυτό είναι εφικτό; Μην επιλέγεις προκατασκευασμένη ζωή κι ευτυχία. Μην με κοιτάς. Γι’ αυτό διάλεξα σκουλαρίκια χειροποίητα. Εξάλλου, αν ήταν ευτυχία όσα κάνεις τόσα χρόνια για να την αποκτήσεις, θα το καταλάβαινες. Δεν νομίζεις; Άλλαξε πολύτιμους λίθους και ρώτα σε «με ποιους τρόπους αισθάνομαι πλήρης και ευτυχισμένος;» κι άμε, να σου προκαλέσεις εκείνο το δωρεάν συναίσθημα που είναι το ακριβότερο του κόσμου.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ghosting: Φαινόμενο της εποχής ή χαρακτηριστικό της προσωπικότητας;

Το ghosting αναφέρεται ως το φαινόμενο που κάποιος διακόπτει απότομα, και χωρίς εξηγήσεις, οποιαδήποτε μορφή επικοινωνίας σε μια σχέση ερωτική, φιλική, οικογενειακή ή επαγγελματική. Οι έρευνες δείχνουν ότι, ανεξάρτητα από τη διάρκεια της σχέσης, μακροχρόνια ή σύντομη, τουλάχιστον το 25% των ανθρώπων θα βιώσει μια εμπειρία ghosting στη ζωή του, είτε ως το άτομο «φάντασμα», είτε ως το «στοιχειωμένο» άτομο. Η έννοια του ghosting, περιγράφεται στη γνωστή φράση «την έκανε Λάκης», έφυγε, δηλαδή, γρήγορα από μια δύσκολη, για τον ίδιο, κατάσταση. Σταματά την επικοινωνία, δεν απαντά σε μηνύματα, αποφεύγει τις κλήσεις, μπλοκάρει ή διαγράφει την αλληλεπίδραση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εξαφανίζεται, ενώ υπάρχουν προφανείς αποδείξεις ότι δεν του έχει συμβεί οτιδήποτε σοβαρό ή ότι δεν μετακόμισε στο Τιμπουκτού επειδή η θεία του ασθενεί. Ή ότι τέλος πάντων, δεν τον λένε Λάκη. Οι συνέπειες του ghosting, είναι αρνητικές τόσο για το άτομο που φεύγει, δεδομένου του ότι δεν του δίνεται η ευκαιρία να

Θετικός άνθρωπος

«Είμαι θετική». «Αγάπη μου, εσύ πάντα είσαι θετική», άκουσα στην άλλη άκρη του ακουστικού από έναν δικό μου άνθρωπο που, όσα βιβλία προσωπικής ανάπτυξης κι αν διαβάσω, δεν θα φτάσω το mentality του. Ήταν η απάντηση που έλαβα όταν ανέφερα ότι είμαι θετική στο rapid τεστ. Τι κάνει κάποιον να σου απαντά με τέτοια αισιοδοξία σε ένα γενικό περιβάλλον τοξικότητας, συμφέροντος, αρνητικότητας και ματαιοδοξίας; Τι κάνει κάποιον να έχει μονίμως μια υγιή οπτική σε ό,τι συμβαίνει κι εναλλακτικές λύσεις σε κάθε περίπτωση; Πόσο ζεν πρέπει να ‘σαι στην τελική; Γενικά, με λες θετικό άνθρωπο –αν δεν είμαι σε κρίση κυκλοθυμίας όπως τώρα. Δέκα ημέρες περιορισμό λοιπόν, και αντισώματα για κάτι μήνες –τρεις ή έξι δεν θυμάμαι αλλά ολίγον με ενδιαφέρει αυτό .  Το θέμα είναι ότι ο υιός ενέπεσε σε μια περίοδο ξεσκαρταρίσματος στη ζωή μου, που θα ζητούσα, αν γινόταν, να μου άφηνε και αντισώματα για κάποιες κατηγορίες ανθρώπων. Για τον Δέλτα τοξικό, τον Όμικρον αρνητικό, τον Ωμέγα ματαιόδοξο. Γαμάτο safe

Οι άνθρωποι που συναντάς στις διακοπές

  Εκείνοι που ακόμα κι αν δεν ξανασυναντήσεις ποτέ, έχουν ήδη προσθέσει με τη συμπεριφορά τους ένα όμορφα θετικό κομμάτι στις αναμνήσεις των διακοπών σου. Μπορεί να είναι η κοπέλα στη ρεσεψιόν του ξενοδοχείου, ο σερβιτόρος στην ταβέρνα που επισκέφθηκες, η πωλήτρια σε ένα κατάστημα, ο πλανώδιος με τα μπαλόνια, ο τύπος στο περίπτερο που πήρες καπνό ή ο ψαράς με το καλημέρα και το πλατύ χαμόγελο. Σε μια πρόσφατη συζήτηση που είχα, όταν ρώτησα το συνομιλητή πώς πέρασε στις διακοπές απάντησε «Τέλεια! Το προσωπικό εκεί ήταν πολύ φιλικό και φιλόξενο. Με εξέπληξαν. Ήταν πολύ καλοί και με τον γιο μου» . Δεν μου ανέφερε πώς του φάνηκε η χώρα, ποιους αρχαιολογικούς λόγους επισκέφτηκαν, σε ποια μουσεία πήγαν ή τι δραστηριότητες έκαναν εκεί. Μόνο το συναίσθημα που ένιωσε από τους ανθρώπους του καταλύματος. Κανένας από αυτούς τους ανθρώπους του καταλύματος δεν ξέρει πραγματικά πόσο τον επηρέασε. Όμως, το έκανε. Όχι με κόπο ή με σκοπό, απλώς το έκανε με μια απλή χειρονομία, με ένα βλέμμα που δήλωνε